نمایشگاه بانوان تأثیرگذار سرزمین مهر با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد کیش

نمایشگاه بانوان تاثیرگزار

در این نمایشگاه بانوان در حرفه و مشاغل  مختلف حضور داشتند. درروز افتتاحیه نمایشگاه جناب آقای دکتر رحیم سرهنگی مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش و هیئت همراه از این نمایشگاه بازدید کردند.

از آنجایی که این نمایشگاه برای اولین بار در جزیره کیش برگزار شد، با استقبال خوبی از طرف بانوان جزیره روبرو شد. از طرفی زمینه‌ای فراهم شد تا بانوان فعال جزیره در زمینه‌های مختلف گرد هم بیایند و با فعالیت‌های یکدیگر از نزدیک آشنا شوند و امکان همکاری و تبادل تجربیات مشترک برایشان فراهم آید. بسیاری از بازدیدکنندگان وجود چنین نمایشگاه‌هایی را در جزیره لازم دانستند و ابراز خرسندی کردند. حضور فعال بانوان در محفل‌هایی از این نوع، علاوه بر آشنایی با زمینه فعالیت‌های یکدیگر، بانوان دیگر را ترغیب می‌کنند تا برای پرکردن اوقات خود دانش، مهارت یا هنری بیاموزند و کسب و کاری را آغاز کنند. حضور بانوان فعال در جزیره مشوق دیگر بانوان توانمند است تا بتوانند از توانمندی‌های خود استفاده کنند.

در دو دهه اخیر، به دلایل متعددی مهاجرت به شهرهای بزرگتر و یا به خارج از کشور رشد قابل توجهی داشته است و جمعیت جزیره نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش و همچنین جابجایی جمعیت داشته است، که این جابه‌جایی جمعیت ممکن است در آمار دیده نشود اما اثرات عمیقی بر جزیره و شهروندی و فرهنگ آن بگذارد. مثلا اگر سالی 200 نفر به جزیره مهاجرت کنند و در همان سال 200 نفر جزیره را ترک کنند، آمار رشد جمعیت را نشان نمی‌دهد اما این تغییر در زمینه‌های گوناگون اثرات زیادی را دارد و موجب شده به مرور از شهرت و جذابیت‌های جزیره کم شود و نارضایتی در بین کیشوندان بیشتر شود.

جزیره کیش به لحاظ گوناگون با دیگرشهرهای کشور متفاوت است و در طی سال با حجم قابل توجهی جابه‌جایی مسافر و شهروند روبروست. با این سیر تغییر و جابه‌جایی اکنون جزیره نیاز به قوانین و مقررات خاص منطقه دارد. و ضرورت دارد با ورود هر فرد به جزیره اهم مقررات شهروندی اطلاع رسانی شود و برای ساکنین نیز آموزش‌های مورد نیاز از طریق رسانه ها به اطلاع عموم رسانده شود.

اکنون ساکنین جزیره بیش از دهه‌های قبل نیاز به آموزش‌های شهروندی برای پیشگیری و حفظ سلامت جسم و روان دارند. (آموزش‌های عمومی برای حفظ نظم و شهروندی و آموزش‌های اختصاصی خاص سن و جنس و… طبق ویژگی‌های جزیره

از آنجایی که جزیره کیش اقشار مختلف با فرهنگ و آداب اجتماعی متفاوت را در خود جای داده است، کودکان و بزرگسالان به دلیل عدم دسترسی راه زمینی با دیگر شهرها، محدودیت امکانات وفضاهای آموزشی، پرورشی و دیگرارتباطات، دور بودن از خویشان و اقوام، تک فرزند و تک والد بودن برخی از خانواده‌ها و مهاجرت‌های تک نفره، به آموزش‌های فردی و میان فردی ویژه ای نیاز دارند تا علاوه بر همزیستی سالم‌تر، در دراز مدت دچار افسردگی و بی هدفی نشوند. بنابراین آموزش‌ها و فعالیت‌های خاص جزیره بسیار ضروری است.

زندگی کودکان بخشی از تاریخچه زندگی پدر و مادرشان است. هر نسلی تحت تاثیر نسل‌های قبل است و بر نسل‌های بعدی تاثیر می ‌گذارد. یکی از عواملی که در شکل ‌گیری شخصیت کودکان تاثیر بسیار مهمی دارد این است که مادر و پدر حالشان نسبتا خوب باشد و استحکام نسبی شخصیتی داشته باشند. از طرفی والدین به عنوان اولین الگوهای تأثیرگذار بر کودکان نقش مهمی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت آنها دارند. این که مادر و پدر چقدر خود را می‌شناسند؟ چقدر به علایق و استعدادهای خود می‌‌پردازند؟ چقدر هدفمند زندگی می ‌کنند؟ و مواردی مانند این‌ها نیز علاوه بر شیوه‌های تربیتی عواملی تأثیرگذار بر فرزندان است.

بانوان تاثیر گزار کیش

فرزند داشتن و فرزند پروری به یادگیری، بروز کردن اطلاعات و داشتن آگاهی لازم، حتی قبل از بارداری نیاز دارد. شیوه تربیتی گذشته برای کودکان امروزی ناکارآمد و ناکافی است و شکاف بین نسلی را دوچندان می‌کند و والدین برای برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان خود به بروزرسانی شیوه تربیتی و فرزندپروری خود نیاز دارند. پیش آگاهی والدین و اقدام به موقع آن‌ها به پیشگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک می کند.

هر پدر و مادری باید فرزند خود را بشناسد و از ویژگیهای رشدی و شخصیتی او آگاه باشد و شیوه‌های مناسب رفتاری را بداند تا بتواند رابطه ای صمیمانه و درست با فرزند خود برقرار کند. توجه به سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد. پرورش فرزند، پرورش یک نسل است. هرگونه کوتاهی، سهل انگاری و بی توجهی در تربیت و مهارت آموزی به موقع ، عواقب  جبران ناپذیری خواهد داشت. والدین امروزی تمام تلاش خود را می کنند تا فرزندشان در رفاه و امنیت باشد و چه بهتر است که در بین تمامی کلاسهای آموزشی و درسی بخشی را هم به سلامت روان او اختصاص دهند. والدینی که در دوران کودکی و نوجوانی برای فرزندان خود در زمینه سلامت روانشان سرمایه گذاری می‌کنند، برایشان وقت می‌گذارند و فرزند خود را اصولی تربیت می‌کنند، در دوران سالمندی نسبت به فرزندان خود دغدغه کمتر و آسودگی خاطر بیشتری را تجربه می‌کنند.

سلامت روان جامعه در گرو سلامت روان افراد آن جامعه است. اگر هر فردی در کودکی بیاموزد که سلامت روانش سهم مهم و تاثیرگذاری در آینده‌اش دارد، این طرز فکر در تمامی مراحل زندگی اش با او همراه خواهد بود و سلامت روان خود را همچون سلامت جسمش در اولویت های خود قرار می‌دهد.

دوره نوجوانی دوران حساس و مهمی است که دختران و پسران دغدغه‌‌های ذهنی زیادی دارند و برای والدین اغلب دوره سختی است چرا که با تغییرات فرزند خود مواجه و اغلب در نوع برخورد و رفتار خود با فرزندشان دچار تردید و دودلی می‌‌شوند.

این مسئله که در دوره نوجوانی دختران و پسران چه خصوصیاتی دارند، از لحاظ رشد جسمی، شناختی، اجتماعی و… چه تغییراتی می‌‌کنند، چگونه با آنها رفتار شود و چگونه درک شوند دغدغه ذهنی نوجوانان است.

امروزه مراجعه به روانشناس و مشاور فقط مختص به افراد مسأله دار نیست. یادگیری مهارت‌های مختلف زندگی، خودشناسی و دیگرشناسی، یادگیری ارتباطات مؤثر و شناخت سبک‌های فرزندپروری و مهارت‌های تقویت تاب‌آوری به والدین و فرزندان کمک می‌کند تا با مسائل و مشکلات بهتر برخورد کنند، روابط بهتری با خانواده و همسن و سالان خود و توان پذیرش بهتری در مقابل عدم موفقیت‌ها داشته باشند.

در زمینه مسائل اجتماعی نیز فعالیت‌ها در قالب طرح‌های آسیب شناسی و چالش‌ها همراه با پیشنهادات و راهکارهای کاربردی ارائه می‌شود تا مورد استفاده جامعه هدف قرار بگیرد.

آموزش مربیان مهدها و مدارس پیش دبستانی به شکل جلسات دوره‌ای در زمینه‌های اضطراب جدایی، پرخاشگری، تشخیص کودکان خاص، بازی‌های شناختی، کتابهای مناسب کودکان و فعالیت‌های کار با کتاب و کتابخوانی در تمامی موارد  اقلیم، فرهنگ و شرایط خاص جزیره لحاظ می‌شود.

بانوان تاثیر گزار کیش

مریم رحمانی

روانشناس، پژوهشگر، مدرس و نویسنده

الهام رحمانی

روانشناس بالینی حوزه کودک و نوجوان-مترجم و پژوهشگر-کارشناس کتابهای کودکان و نوجوانان

فعال در زمینه همکاری با مدارس و برگزاری کارگاه برای مربیان- والدین- کودکان و نوجوانان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *