بیوگرافی مختصر از دکتر جعفری :
سید محمد جعفری مدیرعامل شرکت آرین پارسه کیش، در کارنامه مدیریتی خود مدیر عاملی هلدینگ آتیه سازان دی، ریاست هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی و مدیریت در شرکتهای مختلف اقتصادی را دارد.
ایشان دانش آموخته مقطع دکتری مدیریت استراتژیک میباشد که در رشتههای مهندسی عمران، ارشد حقوق بین الملل و ارشد مدیریت اجرائی نیز تحصیل کرده است.
معرفی و پیشینه شرکت آرین پارسه کیش :
شرکت آرین پارسه کیش فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت در خرید، احداث، توسعه و راهاندازی و تأسیس واحدهای مربوط به صنعت گردشگری از قبیل واحدهای اقامتی، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی، بازرگانی، دفاتر خدمات مسافرتی، حمل و نقل ملی و بین المللی در داخل وخارج از کشور، مشارکت با شرکای خارجی، ارائه خدمات مشاورهای، نظارت، سرپرستی، مدیریت، آموزش، کارگزاری و نمایندگی امور مرتبط با صنعت گردشگری داخلی وخارجی آغاز نموده است.
این شرکت هم اکنون با داشتن هتل پنج ستاره شایگان در جزیره زیبای کیش و واحد گردشگری چند منظوره در ارومیه و سایر مستغلات خود در حال توسعه فعالیتهای خود در زمینههای توریستی و سیاحتی میباشد.
هتل شایگان کیش :
هتل 5 ستاره شایگان کیش در بهترین نقطهی جزیره کیش در سال 1382 افتتاح شد. ساختمان این هتل دارای 4 طبقه و 135 اتاق و سوئیت میباشد که دارای بهترین امکانات ممکن برای آسودگی مهمانان است. هتل شایگان در نزدیکی مراکز تجاری و تفریحی جزیره کیش مانند: بازار پردیس یک و دو، مرکز تجاری کیش، رویا مال، پارسیس، پارک دلفینها، اسکله تفریحی کیش و…. قرار گرفته است. پرسنل حرفهای و مجرب هتل در تلاش هستند که اقامتی شایسته و دلپذیر را در کیش برای شما به یادگار بگذارند. لازم به ذکر است این هتل در سال 1402 در قسمت نمای اصلی ساختمان، لابی، رستوران، وطبقه سوم بازسازی کامل شده است و دارای اتاقهای دوتخته لوکس، سه تخته لوکس، و سوئیت یکخوابه لوکس هوشمند میباشد.
آقای دکتر جعفری شما درمورد توسعه پایدار گردشگری چه نقطه نظری دارید؟
توسعه پایدار گردشگری شامل مدیریت آگاهانه منابع طبیعی، فرهنگی و اقتصادی و استفاده از ابزارهای خاص مدیریتی به منظور پایدار کردن این صنعت است. تحقق گردشگری پایدا، یک فرایند مستمراست و نیاز به نظارت پیوسته اثرات و در صورت لزوم، انجام اقدامات پیشگیرانه اصلاحی دارد. امروزه صنعت گردشگری بیش از پیش پیشرفت کرده و به جایگاه واقعی خود نزدیک شده است. دولتها و جوامع به اهمیت این صنعت و جایگاه مهم آن در مسائل سیاسی و اقتصادی پی بردهاند و میتوان این صنعت را جزء پنج صنعت اول، مهم و پولساز جهان برشمرد. براساس پیشبینیهای انجام شده توسط سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران خارجی تا سال 2020 به بیش از یک و شش میلیارد نفر رسید و همین مساله اهمیت و جایگاه گردشگری پایدار را نمایان میسازد. توسعهی پایدار گردشگری با تاکید بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست بنا شده که برقراری توازن بین این سه رکن منتج به توسعهی پایدار گردشگری میشود. امروزه گردشگری با سرعت زیادی در حال توسعه و فراگیرشدن است، این توسعه مستلزم ضرورت آگاهی افراد از تاثیرات گردشگری بر محیط پذیرای گردشگر و اصول پایداری از جنبههای مختلف است. بنابراین صنعت گردشگری در عین سوددهی اقتصادی، باید به گونهای برنامهریزی شود که کمترین تاثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط داشته باشد.
تصویر شما از روز گردشگری در کیش و جایگاه آن در ایران چیست؟
روز جهانی گردشگری که با نام روز جهانی جهانگردی نیز شناخته میشود هر ساله در ۲۷ سپتامبر در سراسر جهان جشن گرفته میشود. روز جهانی گردشگری بهانهای است تا ملتهای سراسر جهان از اهمیت و تاثیر صنعت بزرگ سفر و گردشگری بر جوامع، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، توسعه پایدار و… آگاه شوند و توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند.
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در آغاز دهه ۸۰ میلادی، ۲۷ سپتامبر را بهعنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرد و هر ساله شعاری را برای گرامیداشت این روز اعلام میکند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، روز جهانی گردشگری با شعار «گردشگری و سرمایهگذاری سبز» (Tourism and Green Investment) جشن گرفته میشود تا بر اهمیت سرمایهگذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید شود. روز گردشگری در ایران نیز (پنجم مهرماه) همانند سایر نقاط جهان گرامی داشته میشود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی گردشگری کشور، برنامههای مختلفی را در این روز اجرا میکند. امروزه صنعت گردشگری بهعنوان پایه اساسی در توسعه شناخته میشود و بهخوبی در حال پیشرفت است؛ به همین دلیل، گردشگری در همه مناطق جهان در دستور کار دولتها و سازمانهای بینالمللی قرار گرفته است و در عین حال بسیاری از مقاصد و کسبوکارها، با چالشها و مسئولیتهای اجتماعی مانند نقش گردشگری در تغییرات اقلیمی، سازگار میشوند. در نهایت روز جهانی گردشگری فرصتی است تا دولتها و ملتها بار دیگر به اهمیت سفر و گردشگری پی ببرند و زیرساختها را برای توسعه هر چه بیشتر این صنعت مهیا کنند.
از نظر شما صنعت گردشگری چه تاثیری در توسعه همه جانبه کشور دارد ؟
امروزه جایگاه صنعت گردشگری در برپایی رفاه عمومی وعدالت اجتماعی از طریق ایجاد شغل برای کشورها به قدری پراهمیت است که بسیاری از کشورهای مستعد گردشگری در این زمینه سیاستهای در خوری در راستای توسعه این صنعت تدوین و تبیین کرده اند. صنعت گردشگری یک صنعت چتری است که بسیاری از صنایع با صنعت گردشگری گره خورده اند. با توجه به احساس نیاز اساسی کشور به اشتغال، طی سالهای اخیر، سیاست توسعه گردشگری و ارائه راهکارهایی برای جذب توریسم در ایران در دستور کار دولتها قرار گرفته است. با توجه به اینکه ایران دارای پتانسیلهای بالقوه در ابعاد مختلف گردشگری است میتوان با سیاستگذاریهای هدفمند واستفاده از تجارب کشورهای توریستی و ایجاد تصویر ذهنی مناسبی در ذهن گردشگران، به سهم بیشتری از بازار در جذب توریسم رسید.
نقش بوم گردی در توسعه پایدار چیست ؟
با افزایش نگرانیها در مورد آثار زیست محیطی گردشگری، موضوعاتی مانند توسعه پایدار و اکوتوریسم مورد توجه قرار گرفتند. توسعه پایدار توسعهای است که نیازهای نسل کنونی را برآورده سازد بدون آنکه توانایی نسلهای آتی را در برآورد کردن نیازهایشان با مشکل مواجه سازد. یکی از ابعاد توسعه پایدار، بعد زیست محیطی آن است که بر روی کاهش اثرات ناشی از گردشگری روی محیط زیست تمرکز دارد. اکوتوریسم یا بوم گردی، سفری مسئولانه به نواحی طبیعی است که محیط زیست را حفاظت میکند و در برگیرنده اصول توسعه پایدار است. اقامتگاههای بومگردی یکی از اجزا مهم اکوتوریسم هستند که اگر به درستی طراحی و اداره شوند به تحقق اهداف اکوتوریسم که در راستای اهداف توسعه پایدار است کمک میکنند.
از دیدگاه شما اهمیت و نقش برگزاری رویدادها در هفته گردشگری چیست ؟
رویدادهایی مانند جشنوارههای فرهنگی هنری، رویدادهای ورزشی و جشنوارههای آیینی از عوامل مهم جذب گردشگر به شمار میروند. هر ساله در جزیره کیش جشنواره فرهنگی و جشنهای متفاوتی برگزار میگردد که هزاران گردشگر را به سوی خود جذب میکند. اهمیت مقصد گردشگری برای محققان و متولیان در صنعت گردشگری روشن است. این اهمیت عمدتاً به دلیل تأثیر در درک ذهنی گردشگران و رفتار منتج از آن (انتخاب مقصد) مورد توجه قرار گرفته است. همچنین زیرساختهای گردشگری مستقیماً در شکلگیری تصویر مقصد و این تصویر در انتخاب مقصد تأثیر میگذارد. برای اطمینان از رضایت گردشگران و چگونگی تمایلات رفتاری بعدی آنها، نیاز است تصویر مقصد پس از بازدید به منزلهی تسریع کنندهای برای بازاریابی مقصد ارائه شود.
برای جذب گردشگر به کیش چه برنامهای میتواند حائز اهمیت باشد؟
تبلیغات شفاهی به یک ابزار تبلیغی قدرتمند و یک منبع اطلاعاتی مهم و تاثیرگذار بر نگرشها و رفتار خرید مصرف کننده بدل گشته است. به ویژه در حوزه خدمات که کیفیت باورهای مصرف کننده نقش مهمی در انتخاب آنها ایفا میکند. تبلیغات شفاهی در صنعت گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است چون محصولات ناملموس را نمیتوان قبل از مصرف آنها به راحتی بررسی نمود. در بازاریابی گردشگری مبحثی وجود دارد به نام بازاریابی دهان به دهان که هر فرد میتواند مبلّغ یک مقصد گردشگری باشد. با آموزش به عوامل گردشگری مقصد میتوان تجربهای را برای گردشگران به ارمغان آورد که هم گردشگر را وفادار به مقصد نمود وهم اینکه از بزرگترین تبلیغ یعنی word of mouth بهره برد. در این بین استفاده از تکنیک STP در جذب گردشگر برای یک مقصد گردشگری کاربرد بسزایی دارد. (بخشبندی بازار مقصد، هدف گذاری و موقعیت یابی مقصد) این تکنیک برای اینکه بتوانند بر رفتار مصرف کننده (گردشگر) اثر گذار باشند و موجبات جذب و انگیزش سفر مجدد را رقم بزنند حائز اهمیت است.